Over ons
De oorsprong van dit bedrijf gaat terug tot het jaar 1922.
In dat jaar begon Arie Oud in Oosterblokker een expeditie en brandstoffenhandel. De benodigdheden voor dit bedrijf waren in die jaren een baskuul, een schop, zakken en een paard & wagen. In het jaar 1926 werd de eerste vrachtwagen gekocht. Dit was een Perl met massieve banden.
In 1931 ging hij over tot de aanschaf van een nieuwe vrachtwagen.
Een Ford, geleverd door Geerling en Winkelaar te Hoorn. Deze Ford verving de Perl, die eerder was aangeschaft. De carrosserie werd gebouwd door Anton Jansen uit Oosterblokker. Deze had een aanschafprijs van 1.850 gulden. In het jaar 1938 werd er een tweede vrachtwagen aangeschaft de Fordson V8. Deze moest in de oorlog verplicht worden ingeleverd bij het Nederlandse leger. De eerste auto was tijdelijk “ondergedoken” geweest. In 1941 toen er geen benzine meer voorhanden was, kwam het oude paard & wagen weer op de weg. Voor de zekerheid kocht Arie Oud ook nog maar een veulentje als reserve voor wanneer er iets mis mocht gaan.
In 1944 kwam er langzamerhand weer wat benzine op de markt.
Ook moest met enige regelmaat de ‘ondergedoken’ vrachtwagen worden getoond bij de Duitsers. Dit gebeurde in Bobbeldijk, Noord-Holland. Hierdoor hadden de Duitsers nog enig inzicht in het eventuele beschikbare materiaal.
In de jaren 1945 tot 1960 werkten zowel de zoons Jaap, Paul en Nic af en toe bij vader Oud.
Het was qua werk een slappe tijd zo was er onder andere geen brandstof, geen fruit en bestond de hele werkweek soms uit niets meer dan een enkel vrachtje kaas.
Jaap en Nic begonnen na deze ‘slappe tijd’ in 1950 weer van voor af aan met helemaal niets. Jaap en Nic (de gebroeders Oud) werkten daarnaast nog een beetje los- vast onder andere op de veiling ‘Op hoop van zegen’. Het getij werd gelukkig beter. Met opdrachtgevers zoals Naber, Siemen Laan en Eureka. Via contacten met Eureka kregen de gebroeders Oud de toenmalige Melco in Heiloo als klant. Met maar liefst vier wagens werden de melkboeren en de scholen in West Friesland voorzien van diverse melkproducten. Melco bleef een trouwe klant. De tenaamstelling van Melco wijzigde in Horna en vervolgens in de algemeen bekende Melkunie en Campina. Behalve voor het melktransport werden ook twee Daf’s 2600 open combinaties aangeschaft voor ander vervoer waaronder bier en hout. Daarnaast werd er gereden voor de firma Groot te Hoorn. Zij vervoerden glas, suiker en rollen papier.
In het jaar 1972 kwam op 18 jarige leeftijd André de oudste zoon van Nic in het bedrijf.
Dit is de derde generatie van de familie Oud. In het jaar 1981 besluit Jaap te stoppen met de onderneming vanwege gezondheidsreden.
Het jaar 1986 was een rumoerig jaar voor de onderneming. Frank, de jongste zoon van Nic ging werken in de onderneming. Slechts een paar weken daarna overleed broer Nic tijdens zijn werk als gevolg van een ongeval.
André en Frank gingen samen verder. Allebei op een DAF combinatie voor diverse opdrachtgevers.
Naast vele nieuwe opdrachtgevers vervoerde de 3e generatie gebroeders Oud ook nog steeds fruit en hout waar ze in de beginjaren mee zijn begonnnen.
In 2013 werd André ziek en is in 2014 helaas overleden.